Tahate teada šokeerivat fakti? Mitmete uuringute põhjal, kaasa arvatud Harvard Business Review, kukub 80-90% uutest toodetest läbi. Põhjuseid on selleks erinevaid, aga suurt rolli mängib selles kindlasti ka läbimõtlemata ja kiirustatud tootearendus. Aga mis see tootearendus on, miks seda vaja on ja kellele?
Tänapäevases maailmas on väga tavaline, et inimesed otsivad taga iga valdkonna kõige paremat toodet. Telefoni ostes vaadatakse näiteks kaamerat, ekraani resolutsiooni, mälu mahtu jpm, pesumasinatest oodatakse, et nad pakuks ka kuivati funktsiooni ja seda võimalikult suure lubatud pesu kaaluga. Samas peaks pesumasin tihtipeale olema ka väike ja stiilse välimusega. Kas see kõik on võimalik? Siin tulebki mängu tootearendus.
Tootearendus - mis see on?
Tootearendus on protsess, mille jooksul luuakse kas täiesti uus toode või muudetakse juba olemasolevat toodet. Tootearenduse käigus võib arendada nii funktsionaalsust kui ka välimust, kasutatud materjale ja tehnoloogiaid. Tootearenduse projekt lõppeb üldiselt uue toote turule toomisega.
Miks on tootearendus vajalik?
Tootearendus on kasulik väga paljude erinevate eesmärkide täitmiseks:
Uue toote turule toomine
Kas sul on väga hea idee uue toote jaoks, mida hetkel veel turul ei ole, aga mille järgi võiks olla nõudlust? Siis on aeg hakata mõtlema selle toote arendamisele. Tootearenduse käigus saad koguda potentsiaalsetelt klientidelt ka tagasisidet, et saada kinnitust, kas su ideel on tulevikku.
Lisaväärtuse loomine juba turul olevale tootele
Kui sa märkasid turul huvitavat toodet ning sul on mõtteid, kuidas lisada kasutaja jaoks väärtust, siis tasub kaaluda tootearendust. Oluline on, et lisaväärtust näeks ka tarbijad, muidu läheb toode lihtsalt liiga keeruliseks ja ostjad pole nõus selle eest kõrgemat hinda maksma.
Enda olemasoleva toote edasi arendamine
Ka siis, kui toode on turule toodud ja saavutanud oma küpsuse, on tootearendus endiselt oluline. Ettevõtted peavad tooteid pidevalt uuendama ja paremaks muutma, et säilitada nende atraktiivsus turul ja pidada sammu konkurentidega. Inimeste vajadused muutuvad ajas ja tooted peavad nende muutuvate vajadustega kaasas käima, muidu neid tooteid lihtsalt ei osteta. See, mis oli müügihitt 10 aastat tagasi, ei pruugi täna enam tarbija soove ja vajadusi täita. Järeldus - ettevõtted, kes soovivad säilitada ja suurendada klientide rahulolu ning lojaalsust, peavad pidevalt pakkuma uuenduslikke ja kvaliteetseid tooteid. Tootearendus aitab täita, või miks mitte ka ületada, klientide ootusi ja vajadusi.
Toote lihtsustamine
Kuna nõudlus on saada kõige paremat toodet, siis võib juhtuda, et arendatakse toode, mis teeb nii-öelda kõike, isegi asju mida tarbija tegelikult oluliseks ei pea. Liiga keeruline toode aga ei pruugi müüa ja on samas ka kallis toota. Kas teadsid, et tootearendus võib aidata ka toote lihtsustamisega, mitte ainult edasi arendamisega?
Omakulu vähendamine
Sul on ideaalne toode, mis täidab tarbija vajadused, aga oma kulu on üsna kõrge ja kasum kannatab? Sel juhul on aeg uurida, kas väikeste muudatustega oleks võimalik tootmiskulusid alla tuua, ilma et toote üldomadused kannataks. Tootearendus võimaldab ka selliste probleemidega tegeleda.
Regulatiivsed muudatused
Kui toodetega seotud regulatsioonid muutuvad, peavad ettevõtted tagama, et nende tooted vastaksid uutele standarditele. Tootearendus võib olla vajalik, et säilitada vastavus õigusnormidele.
Riskide maandamine
Ettevõtted, kellel on ainult üks või paar toodet, omavad suuremat riski, kui need tooted kaotavad turul populaarsuse. Tootearendus võimaldab mitmekesistada tooteportfelli ja seeläbi maandada ärilisi riske.
Rahvusvaheline laienemine
Kui ettevõte plaanib laieneda uutele turgudele, võib tootearendus olla vajalik kohandamaks tooteid vastavalt erinevate turgude vajadustele ja regulatsioonidele. Näiteks on USAs üsna palju regulatsioone ohutuse valdkonnas ja sa ei saa enda tooteid seal müüa, kui need pole eeskirjadega vastavuses.
Tootearendusprotsess
Tootearendusprotsess on iseenesest üldjoontes konstantne - see algab idee või kontseptsiooniga ning lõppeb valmis toote turule toomisega, aga selles on ka etappe, mis tuleks kindlasti kohandada vastavalt tootele - seetõttu meil Raab OÜ’s näiteks pole ka üldist tootearenduse protsessi, mida me kasutaks oma mantrana, vaid kavandame igale projektile sobivaima lahenduse.Siiski tahame tootearendusprotsessist rääkida, kuna see on väga oluline teema ja protsessi mõistmine on tootearenduses väga oluline. Otsustasime seda teha, kasutades ühte tavalisemat tootearenduse protsessi näitena:
- Ideede genereerimine
Tootearendusprotsess algab ideede genereerimisega. Leia võimalikke arengukohti ja potentsiaalseid auke turul ning kogu tagasisidet oma meeskonnalt, klientidelt või erinevatest turu-uuringutest. Ideid võib saada ka messidelt ja konverentsidelt, või kaasates väliseid konsultante ning tootearendusfirmasid.
Selle etapi eesmärgiks on panna kirja kõik ideed mis pähe tulevad, olgu need kui hullud või ebarealistlikud tahes. Ideede genereerimise staadiumis ei ole õigeid või valesid vastuseid.
- Tooteideede sõelumine
Tooteideede sõelumise etapis, nagu nimigi ütleb, tuleb eelnevalt loodud pikast nimekirjast hakata eemaldama ebasobilikke ja ebarealistlikke ideid. Kuidas seda teha?
Hinda ja prioritiseeri eelnevalt genereeritud ideid oluliste kriteeriumite alusel nagu teostatavus, turu potentsiaalne suurus, kasumlikkus ja ettevõtte eesmärkidega vastavus. Kõrvalda ideed, mis kriteeriumitele ei vasta ning vali välja üks kõige potentsiaalikam idee, mida edasi arendada.
- Kontseptsiooni arendus ja testimine
Kui sa oled sobiva tootearendusidee välja valinud, siis on aeg alustada tootekontseptsioonide loomise ning toote disainiga. Selles etapis tuleks paika panna klientide vajaduste kirjeldus, mida tuleks uue tootega täita ning kontseptsiooni või kontseptsioonide (kuna neid võib olla ka mitu) kohta võiks sihtrühmalt koguda tagasisidet. Vajadusel tuleks teha muudatusi esialgsetes kontseptsioonides.
- Prototüüpimine ja testimine
Kui kontseptsioon on paika saanud, on aeg luua prototüüp või minimaalne elujõuline toode. Prototüüpe luuakse toote funktsionaalsuse, materjalide ja muude tegurite testimiseks, aga ka tagasiside kogumiseks.
Testimine aitab tuvastada ja lahendada võimalikke probleeme ning tagada, et lõpptooted vastavad kvaliteedistandarditele ja tarbijate vajadustele.
On ka igati tavaline, et prototüübi loomise ja testimise käigus võib tekkida vajadus minna tagasi arenduse etappi ning midagi muuta. Alles siis, kui toote testimine osutub edukaks ja sa oled rahul, et toode tuleb selline nagu soovitud, peaksid sa edasi liikuma järgmisse etappi.
- Tootmine
Eduka prototüübi korral liigub toode edasi tootmise faasi hõlmates tootmise planeerimist ja tootmisprotsesside täiustamist. Kui toode jõuab masstootmisse, siis järelikult on tootearendus jõudnud etappi, kus toode on täielikult valmis müügiks.
Tootmine on üldjuhul ka kõige kulukam faas. Näiteks võib sul vaja minna masinaid masstootmise korraldamiseks või on vaja soetada lisaseadmeid olemasolevasse tootmishoonesse. Lisaks on veel materjalikulud, logistilised kulud jne.
- Toote turule toomine
Järgmine etapp tootearenduse protsessis on uue toote turule toomine. Hästi läbimõeldud turundusstrateegia on toote edukaks turuletoomiseks väga oluline. See hõlmab reklaammaterjalide loomist, avalike suhete planeerimist, hinnastrateegiate seadmist ja müügikanalite planeerimist.
Valik küsimusi, mis tasuks endalt küsida: Kas müüa ainult veebilehel või reaalsetes poodides? Kas teha esialgu lühiajaline sooduspakkumine või ei ole see sinu tootele parim lahendus? Mis kanalites tasuks reklaami teha: kas Google, sotsiaalmeedia, traditsioonilised kanalid või kombinatsioon mitmest kanalist? Kes toodab reklaammaterjalid? Kas tootel on vaja ka kasutusjuhendeid?
- Uued arendused / edasiarendus
Kui toode on turule tulnud, tasub jälgida selle müügitulemusi ja koguda klientide tagasisidet. Need aitavad kindlaks teha, kas toodet on vaja veel muuta või parendada. Vajadusel saab hakata tegema arendustööd uue versiooni kallal.
Kellele on tootearendus vajalik?
Vastus on tegelikult üsna lihtne ja loogiline - tootearendust on vaja igale ettevõttele, mis soovib tootega turule tulla või millel juba on toode, ning mis soovib ka edaspidi kasumlik ja konkurentsivõimeline olla.
Tänapäeval on konkurents igale tootele väga suur - inimesed shoppavad internetis ja seetõttu on ka välismaised firmad muutunud suuremateks konkurentideks kui näiteks 10 aastat tagasi. Seega pole aega tukastada, iga hetk võib tulla mõni teine ettevõte soodsama või uuenduslikuma tootega turule. Tehnoloogilised arengud toimuvad väga kiiresti ja kohe tuleks hakata mõtlema, kuidas saaks oma toodet veelgi paremaks muuta. Inimeste vajadused ja soovid muutuvad pidevalt ning seega ka nõudmised toodetele muutuvad - oluline on nende muutustega sammu pidada.
Kas tootearendus tundub väga keeruline ning sul ei ole selle jaoks firmas aega või teadmisi? Ära muretse, sellega saab aidata tootearendusteenus - kirjuta meile oma eesmärkidest ja mõtetest ning leiame koos lahendused.