Tahate teada šokeerivat fakti? Mitmete uuringute põhjal, kaasa arvatud Harvard Business Review, kukub 80-90% uutest toodetest läbi. Põhjuseid on selleks erinevaid, aga suurt rolli mängib selles kindlasti ka läbimõtlemata ja kiirustatud tootearendus. Aga mis see tootearendus on, miks seda vaja on ja kellele?
Tänapäevases maailmas on väga tavaline, et inimesed otsivad taga iga valdkonna kõige paremat toodet. Telefoni ostes vaadatakse näiteks kaamerat, ekraani resolutsiooni, mälu mahtu jpm, pesumasinatest oodatakse, et nad pakuks ka kuivati funktsiooni ja seda võimalikult suure lubatud pesu kaaluga. Samas peaks pesumasin tihtipeale olema ka väike ja stiilse välimusega. Kas see kõik on võimalik? Siin tulebki mängu tootearendus.
Tootearendus - mis see on?
Tootearendus on protsess, mille jooksul luuakse kas täiesti uus toode või muudetakse juba olemasolevat toodet. Tootearenduse käigus võib arendada nii funktsionaalsust kui ka välimust, kasutatud materjale ja tehnoloogiaid. Tootearendusprotsess on iseenesest üldjoontes konstantne - see algab idee või kontseptsiooniga ning lõpeb valmis toote turule toomisega, aga selles on ka etappe, mis tuleks kindlasti kohandada vastavalt tootele - seetõttu meil Raab OÜ’s näiteks pole ka üldist tootearendusprotsessi, mida me kasutaks oma mantrana, vaid kavandame igale projektile sobivaima lahenduse.
Miks on tootearendust vaja?
Tootearendus on kasulik väga paljude erinevate eesmärkide täitmiseks:
Uue toote turule toomine
Kas sul on väga hea idee uue toote jaoks, mida hetkel veel turul ei ole, aga mille järgi oleks nõudlust? Siis on aeg hakata mõtlema selle toote loomisele.Lisaväärtuse loomine juba turul olevale tootele
Kui sa märkasid turul huvitavat toodet ning sul on mõtteid kuidas lisada kasutaja jaoks väärtust, siis tasub seda uurida. Oluline on, et lisaväärtust näeks ka tarbijad, muidu läheb asi lihtsalt liiga keeruliseks ja ostjad pole nõus selle eest kõrgemat hinda maksma.Enda olemasoleva toote edasi arendamine
Selleks, et toode müüks, peab seda pidevalt uuendama. Inimeste vajadused muutuvad ajas ja tooted peavad nende muutuvate vajadustega kaasas käima, muidu neid tooteid lihtsalt ei osteta. See, mis oli müügihitt 10 aastat tagasi, ei pruugi täna enam tarbija soove ja vajadusi täita.Toote lihtsustamine
Kuna nõudlus on saada kõige paremat toodet, siis võib juhtuda, et arendatakse toode mis teeb nii öelda kõike, isegi asju mida tarbija tegelikult oluliseks ei pea. Liiga keeruline toode aga ei müü ja on liiga kallis. Tootearendus võib aidata ka toote lihtsustamisega mitte ainult edasi arendamisega.Omakulu vähendamine
Sul on ideaalne toode, mis täidab tarbija vajadused, aga oma kulu on üsna kõrge ja kasum kannatab? Sel juhul on aeg uurida, kas väikeste muudatustega oleks võimalik tootmiskulusid alla tuua, ilma et toote üldomadused kannataks. Tootearendus võimaldab ka selliste probleemidega tegeleda.
Kellele siis ikkagi on tootearendust vaja?
Vastus on üsna loogiline - igale ettevõttele, mis soovib tootega turule tulla või millel juba on toode, ning mis soovib olla edukas ka pikas plaanis.
Tänapäeval on konkurents igale tootele väga suur - inimesed shoppavad internetis ja seetõttu on ka välismaised firmad muutunud suuremateks konkurentideks kui näiteks 10 aastat tagasi. Seega pole aega tukastada, iga hetk võib tulla mõni teine ettevõte soodsama või uuenduslikuma tootega turule. Tehnoloogilised arengud toimuvad väga kiiresti ja kohe tuleks hakata mõtlema, kuidas saaks oma toodet veelgi paremaks muuta. Inimeste vajadused ja soovid muutuvad pidevalt ning seega ka nõudmised toodetele muutuvad - oluline on nende muutustega sammu pidada.